torsdag 29. september 2011

Flekkfjerning på gjenbruk-teppe

Som jeg har fortalt tidligere så er jeg buzzador, det vil si at jeg får tilsendt varer som jeg skal teste, for så å "buzze", dvs dele min erfaring av produktet med venner, på bloggen og lignende.
Jeg er for tiden med på en kampanje der jeg skal teste, og buzze om Vanish-produkter.
Jeg har brukt mine produkter en stund nå, og jeg er veldig fornøyd.
Her en dag kjøpte jeg et håndlaget teppe for en slikk og ingenting på gjenbruk, jeg syntes det var fint, bortsett fra at det hadde noen flekker. Så da tenkte jeg at her kan jeg jo teste vanish produktene mine.
Da jeg var usikker på om teppet var av ull, tenkte jeg at det var best å bruke "vanish oxi action crystal white gel" som også skal kunne fjerne flekker på ull og silke, og kjørte maskinen på 30 grader ullprogram.
Etter første vask var teppet fortsatt flekkete, det kunne rett og slett virke som om noe hadde farget av på det. Det var nok også gamle flekker som hadde "satt seg". Jeg forsøkte en gang til med samme resultat.
Teppet hadde ikke tovet seg i det hele tatt, så jeg tenkte at det kanskje ikke var ull allikevel.
Dermed kjørte jeg på med 40 grader, vanlig vaskepulver og "vanish oxi action crystal white".
Da fant jeg ut at teppet faktis var ull, siden det hadde tovet seg litt; men ikke så mye at det ble stivt.
Flekkene var faktisk borte, selv om det hvite i teppet fikk en litt mørkere farge, men det var jevnt over.
Dermed har jeg et varmt og godt ullteppe, som er litt tovet. Et fint håndarbeid, kan se ut som det er heklet  eller hakket? -Og brodert på mønster.
Uansett varmt og godt til vinteren. Var inne på tanken om jeg skulle tove det enda litt til, og klippe det opp til sitte-underlag. Men tror kanskje jeg bruker det som det er.
Ha en god natt:)

Ingen kommentarer: